Geen categorie

3 boekhouding tips voor startende ZZP’ers Copy

Laten we eerlijk zijn, er komt best veel op je af als (nieuwe ondernemer). Een belangrijke en tevens ingewikkelde zaak is de boekhouding. Hoe ga je hier mee om en wat is belangrijk om te weten? We hebben hier alvast een 3 tips voor je.


Leg je inkoopfacturen vast


Alle administratie moet je 7 jaar bewaren van de belastingdienst. De inkoopfacturen vormen de basis voor de hoeveelheid btw die je mag aftrekken van de btw die je vervolgens moet afdragen aan de belastingdienst. Veel ondernemers slaan tegenwoordig de facturen als pdf-bestand op. Heb je een online boekhoudprogramma? Dan hoef je waarschijnlijk alleen maar een foto te maken van de facturen. Een app koppelt de factuur dan meteen aan een leverancier.


Maak inzichtelijk wat in je kas zit en wat er uit gaat


Of je nu facturen stuurt of juist ergens een winkeltje hebt, het is cruciaal om bij te houden wat er bij jou in- en uitgaat qua geldstromen. Je hebt als ondernemer met twee btw-tarieven te maken, namelijk het 9%-tarief en het 21%-tarief. Je hebt te maken met 9% btw als je bijvoorbeeld etenswaren verkoopt, maar er zijn ook andere goederen en diensten waar 9% btw op zit i.p.v. 21%. Kijk dat voor jezelf zeker na bij de Belastingdienst. Meeste ondernemers in de bijvoorbeeld de dienstverlening hebben te maken met 21% btw.


Let op, btw is geen vorm van inkomsten. Dus het kan wel als tijdelijk liquide middelen dienen, maar horen niet bij je inkomsten.


Met een boekhoudprogramma is het heel eenvoudig om je omzet- en btw-bedragen te verwerken. Tevens kan je daar in ook mooi het overzicht houden. Heb je geen boekhoudprogramma? Zorg er dan voor dat je een Microsoft Excel held bent zodat je het overzicht houdt, want zonder overzicht van je kassa kom je al snel in de knoei. Overigens kan het ook handig zijn om jouw boekhouding uit te besteden als je dat liever hebt.



Doe op tijd btw-aangifte


Elke ondernemer gaat minstens wel één keer de mist in, de btw-aangifte vergeten! Ondernemers zijn verplicht om btw-aangifte te doen. Dit moet elke maand, elk kwartaal of elk jaar, dit hangt af van de hoeveelheid omzet die je onderneming maakt. Dit zal voor de meeste ZZP-ers elk kwartaal moeten. De btw-aangifte moet uiterlijk op de laatste dag van de desbetreffende maand of kwartaal ingeleverd worden. Dus zet het in je agenda!


Heb je een boekhoudprogramma? Dan zal je waarschijnlijk een deel kunnen automatiseren zodat je het niet vergeet. Doe je het handmatig? Log dan in bij de Belastingdienst en vul de gegevens in. Het vergeten van deze aangifte kost je 65 euro in de vorm van een boete. Dat is dan toch wel zonde.


Wil je meer tips?


Check dan even het e-book bij Visma. Zij kunnen jou overigens ook helpen met jouw eerste stappen als ondernemer op boekhoudkundig vlak met hun online software.


Geef een reactie