Blog, Content, Featured, Geen categorie

Zo versterk je jouw relaties met promotieartikelen

Zevenhonderd miljoen extra omzet door promotionele producten. Supermarktketen Albert Heijn slaagde erin en zette Nederland meerdere malen op zijn kop met moestuintjes. Een succesvolle spaaractie. Dat is duidelijk. Maar wanneer wordt een Wuppie, Flippo of fidget spinner een rage en hoe versterk je jouw relaties met promotieartikelen en relatiegeschenken? Dat lees je in dit blog.

 

We liepen in 2015, 2016 én 2017 massaal de Albert Heijn (AH) plat. Simpelweg om deel te nemen aan de moestuingekte. Bijna vijftig miljoen mini-tuintjes gingen er – alleen al in 2016 – over de toonbank van de blauwkleurige grootgrutter. Mede daardoor behaalde de supermarkt een record marktaandeel van ruim vijfendertig procent.

 

Miljoenen

We besteden miljoenen euro’s aan promotieartikelen en relatiegeschenken. Dat ze werken, is door de jaren heen wel bewezen. Minder duidelijk is het verschil. Met promotieartikelen bedoelen we gifts, gadgets en premiums – gratis. Het kan gaan om kleine items, zoals een Flippo in een zak chips, of om grote, kostbare items. Een gratis stofzuiger bij aankoop van witgoed, bijvoorbeeld.

 

Exposure

Hoe zet je deze promotieartikelen in om jouw bedrijf meer exposure te geven? We leggen het uit aan de hand van grootgrutters, zoals AH. Die zijn relaties regelmatig verrast. Je hebt weliswaar niet hetzelfde klantenbestand en budget. We kunnen er wel iets van leren. Je kunt relatiegeschenken op dezelfde manier inzetten als promotieartikelen.

 

voorbeeld relatiegeschenk bij maxilia.nl

 

Persoonlijk

Relatiegeschenken, zoals een smaakvolle fles wijn, geven we als blijk van waardering. Om werknemers te bedanken voor hun inzet in het eerste kwartaal. Of juist om hen ook in de laatste maanden van het jaar te stimuleren. Dit soort acties richt zich op de lange termijn, in tegenstelling tot promotionele producten. Daarnaast onderscheiden relatiegeschenken zich door een persoonlijk accent, zoals een logo of websiteadres.

 

Promotionele producten en relatiegeschenken zijn onderscheidend van andere reclamemiddelen, zoals een tv-commercial. Je kunt ze zien, voelen, ruiken en soms ook horen of proeven. Denk aan een speaker of een chocoladereep. En ze spelen in op emotie, waardoor ze blijven hangen in het geheugen van jouw klanten.

 

,,Investeren in een potje aarde met lente-ui of een pakje Pokémonkaarten kan zomaar eens goed uitpakken.’’

 

Gratis

Vandaag de dag is er een oneindig scala aan premiums en relatiegeschenken. Je kunt bijna geen aankopen meer doen zónder spaarkaart of gratis giveaway. Een gratis ‘Annie Aardbei’ of ‘Bram Broccoli’, spaarzegels voor gratis handdoeken of een gratis persoonlijke gezondheidscheck.

 

Is gratis hét geheim voor naamsbekendheid? Nee. Er komt meer bij kijken. Een trend heeft vaak een limiet, waardoor je je genoodzaakt voelt om mee te doen. Een reden dat jouw buurvrouw plots van Aldi naar Albert Heijn overstapt, enkel om te ‘moestuinieren’.

 

Kuddegedrag

Bovendien moet een promotioneel item of relatiegeschenk geschikt zijn voor verschillende generaties en beide seksen. Een fidget spinner is hier een goed voorbeeld van. De gadget om stress tegen te gaan, is geschikt voor mannen én vrouwen. En dankt zijn populariteit onder meer aan de prijs en, zoals vele andere rages starten, kuddegedrag.

 

voorbeeld relatiegeschenk bij maxilia.nl

 

Timing

Investeren in een potje aarde met lente-ui of een pakje Pokémonkaarten kan goed uitpakken. Goed voor jouw financiële situatie en voor de naamsbekendheid van jouw onderneming. Juist daarom is het van belang om een relatiegeschenk of promotioneel item gericht uit te delen. Timing is alles. Een bedrukte strandbal weggeven in de winter of een kerstpakket schenken in februari? Mosterd na de maaltijd!

 

Emotionele waarde

Zorg ervoor dat jouw gift, groot of klein, bij jouw marketingplan past. Beter gezegd: bij jouw doelgroep. Promotionele items en relatiegeschenken hebben emotionele waarde. Een positieve impuls kan een grote rol vervullen om klanten – bestaande en potentiele – aan jouw merk te binden.

 

Promotionele producten en relatiegeschenken geven jouw marktaandeel en naamsbekendheid een flinke boost. Grootgrutters, zoals Lidl en Albert Heijn, lijken er meester in te zijn. Het uit de grond stampen van rages. Het tegendeel is waar. Met een strak en uitvoerbaar marketingplan heb ook jij een troef in handen. En een beetje geluk…

 

Wil je ook jouw relaties versterken met een origineel relatiegeschenk? Gebruik de kortingscode ‘Boostz’ en krijg direct 5% korting op jouw aankopen bij  Maxilia.nl

Geef een reactie