Blog, Content, Featured, Marketing, Offline

Is offline marketing écht old school?

Stel, je hebt 5000 euro voor marketing weg gelegd. Waar ga je het aan besteden? Drukwerk? Posters langs de weg? Of juist online advertenties inkopen? Je ziet misschien concurrenten allemaal online werken, dus waarom zou je nog aan offline marketing doen? Offline is old school, ouderwets en passé. De werkelijkheid is echter heel wat genuanceerder. De kansen liggen online.

 

Online marketingactiviteiten zijn efficiënt én effectief, vooral als je in staat bent geïnteresseerden richting je website te sturen. Zeker als je de structuur en processen op je website zo hebt ingericht dat het aanvragen van informatie of het doen van een bestelling een fluitje van een cent is. En al helemaal als je communicatie na een bestelling helder en op tijd is. Toch blijft het zo dat de online wereld snel en vluchtig is en je potentiële klanten vaak worden geconfronteerd met een overload aan informatie. Hoe zorg je dan dat je ‘top-of-mind’ blijft bij je afnemers?

 

 

 

Combineer klassiek met modern

Mensen, en dus ook je klanten, zijn zintuiglijke wezens. Blijvende herinneringen appelleren vaak aan meer dan één zintuig. Online marketingtools richten zich met name op zicht en wel op het moment dan een klant het onder ogen krijgt. Wil je echter in het geheugen van je klant blijven, geef hem dan iets tastbaars en bied hem extra voordeel. Daar ligt de kracht van de zogenaamde ‘old school’ offline marketingtools.

 

Een aantal voorbeelden

Is het in je branche gebruikelijk dat je op beurzen staat? Investeer dan in presentatiemappen, gepersonaliseerde visitekaartjes of bedrukte koffiemokken als gadget. Verstuur je offertes in een mooie presentatiemap, die je klant zal blijven gebruiken en daarbij telkens jouw naam ziet. Geef een nieuwe klant bij zijn eerste bestelling op zijn pakbon een kortingscode die hij online kan gebruiken bij de volgende bestelling. Of denk aan dit voorbeeld: een restaurant liet kinderen tekeningen maken. Daarvan maakten ze gratis placemats. Reken maar dat zo’n kind bij elk diner thuis juist die placemat wil gebruiken, uiteraard met jouw naam erop.

 

 

Een ander voorbeeld is de website van Surinaamseten, welke in 2014 website van het jaar werd. Online delen ze de heerlijkste recepten, met ingrediënten van Faja Lobi. Maar niemand kookt met een tablet in de hand. Daarvoor krijg je een gratis kookboek.

 

Online én offline, dat werkt!

Offline én online, die combinatie werkt en zal dat blijven doen. In dit artikel zijn natuurlijk maar een paar voorbeelden genoemd die laten zien dat het werkt. Met een beetje creativiteit zijn er vaak wel leuke manieren te bedenken om online en offline marketing te combineren.