GrowthClass, Ondernemerschap, Overzicht

9 tips voor een gezonde balans tussen lichaam en geest als ondernemer

BLOG – Voor veel ondernemers zijn het extreem moeilijke tijden. Bedrijven kunnen geen zaken meer doen of gaan, na een periode van bijna drie maanden, weer gedeeltelijk open. Het wegvallen van omzet en het doorlopen van de vaste kosten bezorgt ondernemers hoofdbrekers. “Hoe overleef ik dit jaar terwijl een belangrijk deel van het seizoen al verloren is gegaan?” Deze vraag zorgt bij veel ondernemers voor stress. Het risico op slaapproblemen en een burn-out neemt toe. Hoe kun je dit voorkomen?


Lichamelijke en geestelijke fitheid voorkomt burn-out klachten


Om uitval door burn-out klachten te voorkomen, is lichamelijke en geestelijke fitheid belangrijk. Meer bewegen heeft ook een positief effect op je hersenen. Je humeur wordt beter, je neemt betere beslissingen en kunt dingen beter onthouden. Twee vliegen in één klap dus. Sporten, of simpelweg bewegen, is bij stress daarom extra belangrijk. Daarnaast kan mentale fitheid ook gericht getraind worden door bijvoorbeeld online trainingen. Vaak kosten deze relatief weinig tijd en je kunt ze doen op een moment dat het voor jou het beste uitkomt.


Wat je nu al kunt doen om beter met stress om te gaan


Wij merken dat ondernemers de afgelopen maanden meer stress ervaren. Hiervoor kun je allerlei trainingen volgen en coaches inschakelen. Maar wat kun je nu al zelf doen om beter met stress om te gaan? We geven enkele tips:


  1. Herken signalen van stress: een kort lontje, piekeren, moe, een vol hoofd.
  2. Zorg goed voor jezelf: beweeg, eet gezond en zorg voor voldoende slaap.
  3. Maak keuzes: durf nee te zeggen, stel prioriteiten.
  4. Neem rust: bijvoorbeeld door aandachttraining of mindfulness.
  5. Focus op 1 taak en zet e-mail en telefoon regelmatig uit.
  6. Blijf in beweging. Bijvoorbeeld in de sportschool of onder begeleiding van een trainer of fysiotherapeut.
  7. Zoek voldoende ontspanning in dingen die je leuk vindt.
  8. Zorg op je werk voor een goede werkplek, afgestemd op je lijf.
  9. Pauzeer op geplande tijden. Dit kunnen (heel) korte pauzes zijn. Wissel op dat soort momenten van houding.

Verbeter je mentale fitheid met online trainingen


Online trainingen zijn ideaal om te werken aan je mentale fitheid zonder weekenden lang verplicht te moeten blokken. Ze bieden je bovendien de kans om laagdrempelig kennis te maken met uiteenlopende aspecten van mentale fitheid. Zodat je na het volgen van de training gemakkelijk kunt bepalen of je meer tijd in een onderwerp wilt investeren of niet. Zo kun je bijvoorbeeld online trainingen volgen via GoodHabitz. Maar ook Boostz biedt online trainingen en webinars om je mentale (veer)kracht te stimuleren. En heb je je AOV afgesloten bij Avéro Achmea? Dan vergoedt deze verzekeraar de volledige kosten van een abonnement bij GoodHabitz. Geen extra kosten dus in deze toch al moeilijke tijden.


Ben jij op zoek naar een AOV? Via een Boostz Plus abonnement krijg je verschillende kortingen op je arbeidsongeschiktheidsverzekering. Voor meer info, klik hier.


Geef een reactie